Tapahtukoon sinulle uskosi mukaan

"Niin on, jos siltä näyttää", sanoi aikoinaan Urho Kekkonen. Oikeastaan hän puhui vähän samasta asiasta kuin otsikkokin. Todellisuus on sitä, millaisena me näemme sen. Voimme tosin nähdä todellisuuden väärin, mutta silti se on meille todellisuutta. Kauneus on katsojan silmässä, sanotaan. Niinpä vähän kaikki arviot, myönteiset ja kielteiset, syntyvät meidän sielussamme. Ne ovat subjektiivisia näkemyksiä, mutta niillä näkemyksillä on taipumus muuttua objektiivisiksi.

Kerran tulin kysyneeksi eräältä tutulta, mitä hän piti minun blogistani. En tiedä, lukiko hän minun kirjoituksiani paljonkaan, ehkä vain sen yhden, jonka hän lyttäsi täysin. Samalla hän arvosteli minut maan rakoon ja suorastaan syyti solvauksia minun päälleni. Hän piti minua 'kylmänä ihmisenä' ja saikin minusta sellaisen - mutta vain häntä kohtaan. En koe pystyväni muuttamaan hänen käsitystään. Pysyttelen siis hänestä loitolla.

Kiitos paljon arviostaan. Siitä jäi vähän sama maku suuhun kuin Jeesuksen Nasaretissa käynnistä. Ja koska he eivät uskoneet häneen, hän ei tehnyt siellä montakaan voimatekoa. Matt.13:58. Ei Jeesuskaan kyennyt vastustamaan ihmisten epäuskon voimaa. Miksi minun kannattaisi yrittää vaikuttaa esimerkiksi rukouksen kautta tuollaisiin ihmisiin?

Joskus epäusko ja epätietoisuus kulkevat käsi kädessä. Olen sanonut, että en vaikuta Facebookissa henkilönä, vaan ainoastaan ylläpidän siellä sivua nimeltä 'Uskon kilpi'. Kaikki postaukseni julkaisen sitä kautta, mutta silti ihmiset pyytävät minua kaverikseen tai jäävät seuraamaan, mitä julkaisen henkilöprofiilissani. Siinähän odottavat, en julkaise siellä mitään. Kannattaisi "tehdä kotiläksyt". On vain ihmisiä, jotka eivät kuuntele. Korostan: minun henkilössäni ei ole mitään kiinnostavaa eikä minun elämästäni saa nyhdettyä mitään elämäkerrallista tarinaa - juurikaan. Kaikki kertomisen arvoinen liittyy minun uskonelämääni ja Herran kohtaamiseen. Niitä hengellisiä asioita ja elämäni puolia, jotka liittyvät uskoon, ruodin sitten blogissani, joka keskittyy kertomaan Kristuksesta kaiken, mitä siitä irti saan.

Tämäkin on yksi puoli Kristuksen persoonasta - tämä uskon näkökulma. Kun kaksi sokeaa pyysi Jeesusta antamaan heille heidän näkönsä, tapahtui näin: Silloin hän kosketti heidän silmiään ja sanoi: "Tapahtukoon teille niin kuin uskotte", ja heidän silmänsä aukenivat. Matt.9:29-30.

Hyvä lukijani, tiesitkö, että sinä luot monilta osin itse oman maailmasi. Olet itse vastuussa siitä, miltä ympärilläsi näyttää. Jos tunnustat kristillistä uskoa, tunnusta, että Jeesus Kristus on voimallinen antamaan sinulle kaikkea hyvää runsain mitoin. Tunnusta, että hän on sinunkin Vapahtajasi. Tunnusta, että Jeesus on hyvä ja tekee ihmeitä ja sinun on turvallista elää hänen paimennuksessaan.

Aamen - olkoon ilosi ylitsevuotava.

Luetuimmat nyt:

Uskon rituaalit

Pahan vai hyvän vallassa?

Lakanatesti