Vähässä luotettava
Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä vilpillinen, se on vilpillinen myös paljossa. Luuk16:10.
Jumala testaa ihmisiä rahan avulla. Suhtautuminen rahaan paljastaa ihmisestä paljon. Rahan ja uskon suhde on kuitenkin monimutkainen emmekä voi vetää mitään yksioikoisia päätelmiä kenenkään uskonelämän aitoudesta peilaamalla sitä hänen rahan käyttöönsä. Rikkaus tai köyhyys ei ole lähtökohtaisesti hurskasta tai vähemmän hurskasta.
Pari asiaa kuitenkin kannattaa pitää mielessään. 1) Rahasta ei saisi tulla elämää hallitseva asia niin että sitä tavoitellaan yli kaiken. Rahaa ei ole tarkoitettu varastoitavaksi ja omaisuutta haalittavaksi tulevaisuuden turvaksi. Ei kukaan voi rakentaa elämäänsä omaisuuden varaan, vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa. Luuk.12:15. 2) Jumalan valtakunnan valuutta on armo, ei euro. Rahalla ei voi ostaa mitään Jumalan lahjoja, ei rauhaa, ei rakkautta, ei turvallisuutta, ei ihmisarvoa eikä pelastusta. Rahalla ei voi ostaa voitelua hengelliseen työhön, kuten noita Simon joutui karvaasti kokemaan. Mutta Pietari sanoi hänelle: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! Ap.t.8:20.
Sielunvihollinen yritti saada Jeesuksen ansaan lupaamalla tälle 'koko maailman loiston' (Luuk.4:6), jos Jeesus kumartaisi häntä. Huomaamme siis, että sielunvihollinen käyttää maallista rikkautta oman valtansa välineenä. Hänen päämääränsä ei ole tehdä meistä rikkaita, vaan tehdä meistä hänen valtaansa alistettuja ihmisiä, aluksi rikkaita orjia ja myöhemmin rutiköyhiä orjia.
Bisnesmaailmassa raha ratkaisee kaiken. Emme ole ylihengellisiä ja tuomitse ketään, jos tämä harjoittaa laillista liiketointa ja pyrkii voiton saamiseen. Sen sijaan bisneksen tuominen seurakuntaan on liikkumista harmaalla alueella. Jeesus ei sallinut, että temppelistä tehtiin markkinapaikka. Meidänkään ei pitäisi suosia sellaista, että koko ajan myydään jotakin ja koko ajan kerätään rahaa. Jos raha alkaa olla toiminnan keskipisteessä, kyseessä on liikeyritys - ei seurakunta. Lopputuloksen tällaisesta kulttuurista on eräs Jumalan mies lausunut aika osuvasti tähän tapaan: "Entä jos kolehdit eivät tuotakaan, joudutaanko toteamaan, että Jumala on menettänyt voimansa?"
Sosiaalisessa mediassa esiintyy samaa ongelmaa. Minäkin saan jatkuvasti tarjouksia, joissa pientä summaa vastaan tarjotaan mainoksia. Joskus suorastaan lahjoitetaan 'krediittejä', joilla voi lähteä liikkeelle tälle mainostamisen lavealle tielle. On pidettävä tiukasti hatustaan kiinni, että tämä tuuli ei vie mukanaan. Voin vielä pystypäin sanoa, että en ole yhtäkään senttiä sijoittanut blogieni mainontaan.
On mahdollista läpäistä tämä vaikeaselkoinen testi, jossa meitä koetellaan raha-asioissa. Voimme opetella antamaan: Muistakaa tämä: joka niukasti kylvää, se niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se runsaasti niittää. 2.Kor.9:6. Omastaan jakava ihminen ei helposti sorru ahneuden kiusauksiin.
Jumala testaa ihmisiä rahan avulla. Suhtautuminen rahaan paljastaa ihmisestä paljon. Rahan ja uskon suhde on kuitenkin monimutkainen emmekä voi vetää mitään yksioikoisia päätelmiä kenenkään uskonelämän aitoudesta peilaamalla sitä hänen rahan käyttöönsä. Rikkaus tai köyhyys ei ole lähtökohtaisesti hurskasta tai vähemmän hurskasta.
Pari asiaa kuitenkin kannattaa pitää mielessään. 1) Rahasta ei saisi tulla elämää hallitseva asia niin että sitä tavoitellaan yli kaiken. Rahaa ei ole tarkoitettu varastoitavaksi ja omaisuutta haalittavaksi tulevaisuuden turvaksi. Ei kukaan voi rakentaa elämäänsä omaisuuden varaan, vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa. Luuk.12:15. 2) Jumalan valtakunnan valuutta on armo, ei euro. Rahalla ei voi ostaa mitään Jumalan lahjoja, ei rauhaa, ei rakkautta, ei turvallisuutta, ei ihmisarvoa eikä pelastusta. Rahalla ei voi ostaa voitelua hengelliseen työhön, kuten noita Simon joutui karvaasti kokemaan. Mutta Pietari sanoi hänelle: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! Ap.t.8:20.
Sielunvihollinen yritti saada Jeesuksen ansaan lupaamalla tälle 'koko maailman loiston' (Luuk.4:6), jos Jeesus kumartaisi häntä. Huomaamme siis, että sielunvihollinen käyttää maallista rikkautta oman valtansa välineenä. Hänen päämääränsä ei ole tehdä meistä rikkaita, vaan tehdä meistä hänen valtaansa alistettuja ihmisiä, aluksi rikkaita orjia ja myöhemmin rutiköyhiä orjia.
Bisnesmaailmassa raha ratkaisee kaiken. Emme ole ylihengellisiä ja tuomitse ketään, jos tämä harjoittaa laillista liiketointa ja pyrkii voiton saamiseen. Sen sijaan bisneksen tuominen seurakuntaan on liikkumista harmaalla alueella. Jeesus ei sallinut, että temppelistä tehtiin markkinapaikka. Meidänkään ei pitäisi suosia sellaista, että koko ajan myydään jotakin ja koko ajan kerätään rahaa. Jos raha alkaa olla toiminnan keskipisteessä, kyseessä on liikeyritys - ei seurakunta. Lopputuloksen tällaisesta kulttuurista on eräs Jumalan mies lausunut aika osuvasti tähän tapaan: "Entä jos kolehdit eivät tuotakaan, joudutaanko toteamaan, että Jumala on menettänyt voimansa?"
Sosiaalisessa mediassa esiintyy samaa ongelmaa. Minäkin saan jatkuvasti tarjouksia, joissa pientä summaa vastaan tarjotaan mainoksia. Joskus suorastaan lahjoitetaan 'krediittejä', joilla voi lähteä liikkeelle tälle mainostamisen lavealle tielle. On pidettävä tiukasti hatustaan kiinni, että tämä tuuli ei vie mukanaan. Voin vielä pystypäin sanoa, että en ole yhtäkään senttiä sijoittanut blogieni mainontaan.
On mahdollista läpäistä tämä vaikeaselkoinen testi, jossa meitä koetellaan raha-asioissa. Voimme opetella antamaan: Muistakaa tämä: joka niukasti kylvää, se niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se runsaasti niittää. 2.Kor.9:6. Omastaan jakava ihminen ei helposti sorru ahneuden kiusauksiin.